امروزه مایکروفر یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه در هر خانه ای برای پخت و پز و حتی پخت نان است. اما افراد زیادی هستند که نمی دانند اجاق های مایکروویو چگونه کار می کنند یا نمی دانند چگونه کار می کنند. در این مقاله سعی داریم با بیان اجزای تشکیل دهنده مایکروویو این مشکل را حل کنیم.

مکانیسم و ​​نحوه عملکرد مایکروویو

امروزه دستگاه های مایکروویو در اندازه ها و اشکال مختلف در قالب های صنعتی و خانگی در برندهای مختلف برای کاربردهای مختلف تولید می شوند، البته روش و مکانیسم اجاق های مایکروفر برای پخت و پز و گرم کردن غذا یکسان است. در این مطلب قصد داریم مکانیزم و نحوه عملکرد مایکروفر را با شما عزیزان بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

10 قسمت مهم مایکروفر

در ادامه، به اجزای یک اجاق مایکروویو می پردازیم تا به شما در درک عملکرد و نحوه عملکرد آن کمک کنیم. در ادامه با 10 قسمت مهم مکانیزم مایکروویو آشنا می شویم.

مگنترون: قسمت اصلی آن مگنترون نام دارد که مولد تشعشع است. این قطعه یک لوله خلاء قدرتمند است که انرژی الکتریکی را به امواج مایکروویو تبدیل می کند.

ترانسفورماتور: وظیفه افزایش ولتاژ مگنترون را بر عهده دارد.

دیود: که وظیفه یکسوسازی جریان مگنترون را بر عهده دارد.

منبع تغذیه: ولتاژ مایکروفر 230 ولت است و از سیستم ایمنی عبور داده می شود تا در صورت گرم شدن بیش از حد یا باز شدن درب مایکروفر برق قطع شود.

سنسور مایکروویو: میزان رطوبت مواد غذایی را اندازه گیری می کند.

مقاومت: جریان برق را کنترل می کند.

نور مایکروفر: برای روشن کردن مایکروفر استفاده می شود.

کنترل پنل: در این قسمت گزینه هایی برای تنظیمات زمان و برنامه های از پیش تعریف شده مانند گرم کردن غذا، یخ زدایی، پخت و پز و پخت انواع غذا وجود دارد.

میز گردان: ظرفی حاوی غذا روی میز گردان داخل مایکروفر قرار می گیرد.

فن یا تهویه: فن های خنک کننده دمای مگنترون را کاهش داده و عمر آن را افزایش داده و کارایی آن را بهبود می بخشد. دمای مگنترون برای تولید امواج مایکروویو خیلی زیاد است، اینجاست که فن های خنک کننده وارد کار می شوند و با کاهش دما به مگنترون آسیبی نمی رسانند و در نهایت هیچ نقصی در مایکروفر ایجاد نمی شود.

مایکروفر چگونه کار می کند و غذا را گرم می کند؟

اگر بدون توجه به برند مایکروفر خود نگران مکانیسم کار مایکروفر و فرآیند پخت آن هستید و نیاز به کمک دارید یا به هر دلیلی به دنبال پاسخی در مورد نحوه عملکرد مایکروفر هستید؟ (حتی نحوه عملکرد مایکروویو)، امروز با شما هستیم.

لازم است بدانید که بر خلاف اجاق گاز که همه ما تجربه آن را داریم و مستقیما با شعله سروکار داریم، در این دستگاه ها شعله ای وجود ندارد. شاید تعجب کنید که گرما از کجا می آید. در ادامه مقاله قصد داریم با توضیح نحوه عملکرد مایکروفر به این سوال پاسخ دهیم.

در واقع این دستگاه با ارسال امواج الکتریکی کار می کند. این موج با حرکت مولکول های آب و سایر مولکول های قطبی شده غذا را گرم می کند و غذا را در مدت زمان کوتاهی می پزد. اگر می خواهید بر اساس یک مطالعه علمی بدانید غذایی که در مایکروفر می خوریم چقدر داغ است، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

امواج الکترومغناطیسی در واقع از یک جفت موج الکتریکی و مغناطیسی عمود بر یکدیگر تشکیل شده اند. مولکول آب یک مولکول قطبی است. دلیل قطبیت این است که اتم اکسیژن الکترونگاتیوی بالایی دارد، به این معنی که الکترون های بیشتری را جذب می کند. در نتیجه هر مولکول آب دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی است.

فرکانس مایکروویو 2.45 گیگاهرتز است. این فرکانس نزدیک به فرکانس مولکول های آب است که در نتیجه مولکول های آب مدام در اجاق تغییر جهت می دهند تا غذای مایع داغتر شود. هنگامی که یک مولکول قطبی در میدان الکتریکی قرار می گیرد، به سمت میدان می رود. بنابراین غذا را گرم می کند. تمام انرژی موجود در مایکروفر برای پخت و پز مصرف می شود و برای گرم کردن ظروف غذا یا کف فر هدر نمی رود، بنابراین می توان گفت مکانیسم کار مایکروفر به وسیله ای سازگار با انرژی بهینه تبدیل شده است. مصرف

همانطور که در بالا ذکر شد، در مکانیسم کار امواج مایکروویو، امواج مایکروویو توسط دستگاهی به نام مگنترون تولید می شوند که انرژی الکتریکی را به طول موج های کوتاه تر یا امواج مایکروویو تبدیل می کند. ظرف را روی یک پایه چرخان قرار می دهند تا این امواج به تمام قسمت های غذا برسد و غذا را به طور یکنواخت گرم کند.

باید این نکته را در نظر بگیرید که فلز امواج مایکروویو را جذب نمی کند و سپس آنها را تابش می کند و باعث ایجاد جرقه می شود، بلکه ظروف پلاستیکی و شیشه ای امواج را عبور داده و به مواد غذایی داخل آن منتقل می کنند. گرمایی که نگه می دارد در اثر انتقال حرارت از طریق غذای گرم شده موجود در داخل ایجاد می شود.

مشکلات رایج مایکروویو

این دستگاه مانند همه لوازم برقی ممکن است دچار اختلال شود و در عملکرد مایکروویو اختلال ایجاد کند.

غذا را گرم نکنید

دستگاه را در حین پخت متوقف کنید و...
برای تعمیر ماکروفر با شماره نمایندگی بوش در تهران در لینک زیر تماس بگیرید.

https://paydarservice.org/contacts/