گیربکس های صنعتی یکی از پرکاربردترین و ضروری ترین قطعات در موتورها و ماشین های صنعتی بزرگ و کوچک می باشند. گیربکس صنعتی در واقع نوعی ماشین صنعتی است که وظیفه انتقال نیرو به موتور و تنظیم سرعت و شدت آن قدرت را بر عهده دارد. گاهی جهت نیرو را تغییر می دهد. به عنوان مثال، نیروی رفت و برگشتی تولید شده توسط یک موتور می تواند با استفاده از گیربکس به نیروی چرخشی تبدیل شود.
انواع جعبه های صنعتی بر اساس دسته بندی های مختلف
گیربکس های صنعتی بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی می شوند. قیمت گیربکس صنعتی در این دسته بندی ها نیز می تواند متفاوت باشد. یعنی نوع تقسیم بندی این گیربکس ها نیز متفاوت است. مهمترین بخش های گیربکس صنعتی عبارتند از:
بر اساس نوع عملکرد
کاهش گیربکس
افزایش گیربکس
بر اساس نوع مکانیزم
گیربکس خورشیدی
Garevox سازگار است
گیربکس نود درجه
بر اساس نسبت تبدیل
گیربکس دو شفت
کامبیو با سه محور
گیربکس چهار محور
البته این تنها بخشی از تقسیم بندی گیربکس های صنعتی است. این ماشین های حیاتی و مهم گاه بسته به نوع تقاضای مصرف کننده و سفارش آنها به صورت تکی یا بسته بندی با موتور (گیربکس برقی یا موتور با گیربکس) ساخته و عرضه می شوند. نوع گیربکس صنعتی با توجه به نوع گیربکس صنعتی پس از محاسبات دقیق توسط کارشناسان و مهندسین مکانیک انتخاب می شود. در واقع باید ضریب تبدیل، توان خروجی، نوع تبدیل و سایر موارد مورد نیاز محاسبه و بررسی شود و سپس گیربکس مناسب انتخاب شود.
قیمت گیربکس صنعتی را از صنایع گیربکس پولادین پارت بپرسید.
جعبه های کاهش
این نوع گیربکس ها معمولاً بین درایو و محرک (موتور و جسم محرک) قرار می گیرند و گشتاور مورد نیاز را تولید می کنند. گیربکس های کاهنده همانطور که از نامشان پیداست در کاهش دور موتور و افزایش گشتاور خروجی مهم هستند. در واقع نسبت معکوس کاهش سرعت و افزایش گشتاور دارند. یعنی با کاهش دور موتور، مقدار گشتاور افزایش می یابد. گیربکس حلزونی، گیربکس تعلیق، گیربکس پینیون چرخ جرثقیل از انواع گیربکس کاهشی هستند.
گیربکس های افزایشی
این نوع گیربکس ها عملکردی برعکس گیربکس های کاهشی دارند و در صنایع بزرگی مانند پالایشگاه های روغن که به دور موتور بالا نیاز دارند استفاده می شوند. برخی از چرخ دنده های خورشیدی دنده های اضافی هستند.
جعبه گرد
این نوع چرخ دنده از یک سنبه فولادی سخت شده تشکیل شده است که به یک چرخ دنده کرمی برنزی ریختگی بزرگ متصل شده است. این نوع گیربکس در سیستم های بالابر و آسانسور، نوار نقاله، دمنده، فن، دیزل ژنراتور و سیستم های جابجایی مواد کوچک کاربرد دارد. این گیربکس ها نصب راحت تری دارند و به دلیل استهلاک بیشتر در صنایعی مانند فولاد و سیمان کاربرد زیادی ندارند. گیربکس جلو در محفظه چدنی یا آلومینیومی ساخته شده است، شفت فلنج و توخالی است.
گیربکس جلو
این نوع گیربکس ها که به گیربکس های خار و کواکسیال نیز معروف هستند از چرخ دنده های مختلفی با ساختار مارپیچ تشکیل شده اند. دنده ها قدرت موتور را بر اساس ساختار مارپیچی با نقطه حرکت در امتداد سطح چرخ دنده ها در جهت پروفیل های مورب نسبت به طول شفت گیربکس منتقل می کنند. استفاده از این نوع گیربکس در صنایع مختلف به دلیل ابعاد کوچک و کارایی مناسب بسیار گسترده است.
گیربکس حلزونی با کاهش دور موتور باعث افزایش خروجی می شود. با توجه به طراحی دنده ای این نوع گیربکس (سطح صاف و مارپیچ خمیده)، میزان صدای تولید شده توسط این نوع گیربکس نسبت به انواع دیگر بسیار کم است. اگر به جای مواد چرخان از مواد سبک تری استفاده شود، میزان صدای تولید شده توسط دوچرخه چندین برابر خواهد شد. جعبه هالیکل در سه نوع
مورب
مخروطی
آنلاین
تقسیم می شود این نوع گیربکس برای کاربردهای سنگین مانند معادن، آسانسورهای ساختمانی، حمل و نقل و ساخت مخازن استفاده می شود.