مرغ بادمجان یکی از غذاهای سنتی و محبوب شمال اروپا است که از سبزیجات تند، رب انار و گردو تهیه می شود. با ما همراه باشید تا در این مطلب طرز تهیه مرغ ترش بی نظیر و خوشمزه را به شما آموزش دهیم.

غذاهای سنتی نشان دهنده سنت های منحصر به فرد هر منطقه است. شمال ایران با مزیت های فراوان، غذاهای متنوعی دارد و انواع غذاها بسیار جالب، پرطرفدار و پیشرفته است. خورش مرغ ترش یکی از انواع غذاهای شمالی است که در دو استان شمالی گیلان و مازندران به روش های متفاوت و بسیار جالبی طبخ می شود.

مهم ترین نکته در تهیه مرغ ترش شمال سبزی های به کار رفته در این خورش است که دلیل خوش طعم بودن این غذا و بوی خاص آن است. بنابراین ترکیب صحیح سبزیجات در پخت این خورش بسیار مهم است. در این مطلب طرز تهیه یک نوع مرغ ترش شمالی و نکات و تکنیک های مربوط به پخت این غذا به شما کاربران عزیز ارائه می شود.

ران مرغ: 3 عدد

پیاز داغ: 3 قاشق غذاخوری

سیر: 3 حبه

دانه انار تازه: 2 قاشق غذاخوری

رب انار: ۲ قاشق غذاخوری

سبزیجات برای مرغ ترش: 250 گرم

مغز گردو به صورت پودر: 4 قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه: به میزان لازم

آب جوش: 3 لیوان

روغن: به میزان لازم

اطلاعات در مورد مواد

طرز تهیه سبزیجات مرغ ترش

سبزیجات مرغ ترش شامل گلونگ، اناریجه، اوجی، کولواش و سوسک است که همه سبزیجات مختص منطقه شمال هستند و در آنجا رشد و برداشت می شوند. این معجون معطر با نعناع، ​​جعفری، گشنیز، پیازچه سیر و پیازچه ترکیب می شود. می توانید این مخلوط سبزیجات را به صورت آماده در فروشگاه مواد غذایی محلی خود تهیه کنید. علاوه بر این، اگر هیچ یک از این سبزی ها را ندارید، می توانید از ترکیبی از گیاهان معطر مانند ریحان، نعناع، ​​جعفری، گشنیز، پونه کوهی و پیازچه سیر تازه برای تهیه مرغ ترش استفاده کنید.

نکات مرغ

یکی از مهم ترین نکات در تهیه انواع غذا، انتخاب مواد سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ انتخاب کنید، حتماً مکان‌هایی مانند پاها و بال‌های متصل را بررسی کنید. زیرا ابتدا کهنگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت ها مشخص می شود. اگر این قسمت ها بوی نامطبوعی دارند؛ یعنی مرغ تازه نیست. مراقب باشید مرغی را که خیلی خیس است انتخاب نکنید. رطوبت بیش از حد در مرغ نشان می دهد که مرغ قبلاً منجمد شده است. اگر از مرغ بسته بندی شده استفاده می کنید، حتما تاریخ آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که خون ریزی نشده است.

نکاتی در مورد رب انار

رب انار ربی است که از دانه های انار تهیه می شود که به دو صورت ترش و شیرین در بازار موجود است. رب انار معمولا تیره رنگ است. اما زیاد سیاه نشود که نشانه سوختن پاستا در هنگام پخت است. یک رب انار خوب نباید خیلی سفت باشد. بوی ترش هم نباید داشته باشه. برای تهیه خورش مرغ ترش سعی کنید رب انار را از فروشگاه های معتبر و یا کسانی که آن را تمیز در منزل تهیه می کنند تهیه کنید.

نکاتی در مورد سیر

پیاز داغ طعم بسیار خوبی به غذا می دهد. اما مهم ترین نکته این است که پیاز داغ باید کاملا ریز و خشک باشد. برای پیاز داغ خشک و پودر شده، پیاز را نازک حلقه کنید. سپس در روغن فراوان گرم شده سرخ کنید. به یاد داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد. بنابراین در یک مرحله نباید مقدار زیادی پیاز اضافه کرد. بعد از سرخ شدن پیاز، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملا گرفته شود. سپس روی پایه پهن کنید. اگر دوباره این کار را انجام دادید، پیاز تازه سرخ شده را داخل پیازهای از قبل گرم شده نریزید. چون قبلی ها را چرب می کند. همچنین پیاز داغ را به خمیر تبدیل می کند.

طرز پخت مرغ ترشی شمال

ابتدا طبل مرغ را با نمک، فلفل سیاه و زردچوبه مزه دار کنید. سپس داخل ماهیتابه کمی روغن بریزید و مرغ را از دو طرف در روغن گرم شده سرخ کنید. مرغ سوخاری را کنار بگذارید. در مرحله بعد سبزی مخصوص مرغ ترشی را در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم تفت دهید تا رنگ سبزی تغییر کند. سپس یک قاشق روغن اضافه کنید و سبزیجات را پانزده دقیقه دیگر تفت دهید. حالا پیاز و سیر رنده شده را به سبزیجات اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس دانه های انار را به همراه گردو پودر شده و رب انار به سبزی اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

سپس آب داغ را به سبزیجات اضافه کنید و در تابه را بپوشانید. حدود نیم ساعت صبر کنید تا خورش بجوشد. بعد از این مدت خورش را کمی نمک و فلفل بزنید و تکه های مرغ سرخ شده را در قابلمه بریزید. حرارت روی اجاق گاز را کم کنید و اجازه دهید خورش بپزد و حدود 2 ساعت بماند. بعد از اینکه طعم دهنده داخل روغن افتاد و غلیظ شد، آماده است و با قرار دادن آن در ظرف سرو، می توانید آن را دور میز میل کنید.