چگونه چاپ کنیم؟ چاپ دو رو، افقی و A5

شکی نیست که شما هر آنچه را که برای چاپ متن یا فایل تصویری با استفاده از چاپگر لیزری یا جوهرافشان نیاز دارید، در اختیار دارید. اما شما نمی دانید چگونه چاپ کنید. برنامه هایی که برای باز کردن هر فایل و سند وجود دارد بسته به نوع آنها متفاوت است. در این مقاله از آوای فرهنگ آریا شما را با متداول ترین روش های چاپ آشنا می کنیم تا بتوانید به راحتی اکثر فایل ها، تصاویر و اسناد مورد نیاز خود را به دلخواه پرینت بگیرید. پس تا آخر با ما باشید.



چگونه از Word چاپ کنیم؟

برای چاپ در Word ابتدا باید به منوی File رفته و روی گزینه Print کلیک کنید. برای پیش نمایش هر صفحه، فلش های جلو و عقب را در پایین صفحه انتخاب کنید. اگر متن شما کوچک است و خواندن آن آسان نیست، می توانید آن را با استفاده از یک نوار در پایین صفحه گسترش دهید. در نهایت تعداد کپی های مورد نظر و سایر گزینه ها را تنظیم کرده و دکمه Print را انتخاب کنید.



چگونه از اکسل پرینت بگیریم؟

برای چاپ در اکسل، ابتدا سلول هایی را که می خواهید چاپ کنید با استفاده از گزینه Set Print Area انتخاب کنید، سپس در منوی File روی Print کلیک کنید یا CTRL+P را فشار دهید. توصیه می کنیم از چاپ پیش نمایش در اکسل استفاده کنید تا ببینید دقیقاً چه چیزی و چگونه چاپ خواهید کرد.

اکسل را در یک صفحه چاپ کنید، کل صفحه اکسل را چاپ کنید و حاشیه سفید را بردارید

اگر تجربه چاپ در اکسل را دارید حتما با این مشکل مواجه شده اید که به جای یک صفحه، چند صفحه چاپ می شود. گاهی اوقات یک صفحه جدید فقط در چند خط چاپ می شود و این باعث هدر رفتن کاغذ می شود.

برای حل این مشکل باید به منوی View رفته و در قسمت Workbook View گزینه Page Layout را انتخاب کنید. این روش نمای داده ها را به گونه ای تغییر می دهد که یک مقیاس در بالا و سمت چپ کاربرگ مشاهده می کنید. در این بخش می توانید عرض ستون را کاهش دهید تا داده های شما در یک صفحه قرار گیرد. برای انجام این کار، نشانگر را روی هدر ستونی که می‌خواهید کوچک کنید قرار دهید، سپس کلیک کنید و بکشید. هنگامی که تمام داده ها را در یک صفحه دارید، می توانید آن را چاپ کنید.

برای چاپ تمام صفحه نیازی به تغییر چیزی ندارید. File > Print > Print را انتخاب کنید. اگر محدوده‌ای از سلول‌ها را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید کل صفحه را چاپ کنید، قبل از کلیک روی چاپ به نمای تمام صفحه بروید.

برای تغییر حاشیه ها در برگه خود، ابتدا باید تب Page Layout را در نوار منوی اکسل پیدا کنید. در این منو روی نماد Margin در زیرگروه Options در بخش Setup صفحه کلیک کنید. شما می توانید حاشیه ها را به روش های مختلفی تنظیم کنید.

ابتدا، شما این امکان را دارید که الگوهای از پیش ساخته شده کانتور اکسل را انتخاب کنید. این گزینه ها باریک، معمولی و گسترده هستند. برای کاهش فضای حاشیه با یکی از این گزینه ها، باید حاشیه برگه فعلی را به باریک کردن تغییر دهید.

حاشیه‌های کاربرگ فعلی را به باریک‌تر تغییر دهید تا ببینید آیا با سلیقه شما مطابقت دارد یا خیر. پیش نمایش پیش نمایش را برای پیش نمایش نحوه تغییر فایل خود تبلیغ کنید. اگر حاشیه های کاربرگ فعلی را خیلی باریک کرده اید و کاهش کافی برای شما وجود دارد، باید از گزینه Custom Margins استفاده کنید.


چاپ از صفحات اینترنتی (گوگل کروم و فایرفاکس)

اگر می خواهید از یک وب سایت و مرورگر گوگل کروم چاپ کنید، ابتدا باید آن مرورگر را باز کنید و به صفحه وب مورد نظر بروید. اگر نمی خواهید بخشی از صفحه را چاپ کنید، می توانید آن قسمت را در صفحه وب پنهان کنید. به عنوان مثال، اگر یک کادر محاوره ای در صفحه خود دارید، باید آن را مخفی یا کوچک کنید تا چاپ نشود.

پس از آن، Ctrl+P را در ویندوز یا Command-P را در صفحه کلید خود (Mac) فشار دهید. جعبه را چاپ کنید

از یک صفحه وب در Google Chrome چاپ کنید

در این مرحله صفحه تنظیمات چاپ صفحه باز می شود و پیش نمایشی از صفحات مورد نظر را در سمت چپ مشاهده می کنید. در نهایت، باید مقصد را باز کنید و روی View More کلیک کنید تا چاپگری را که می خواهید چاپ کنید انتخاب کنید. در صورت نیاز می توانید صفحات چاپی خود را سفارشی کنید. برای این منظور روی گزینه چاپ کلیک کنید تا صفحات چاپ شوند.

اگر از فایرفاکس استفاده می کنید و از شما پرسیده شد که چگونه چاپ کنید، ابتدا باید به صفحه ای که می خواهید چاپ کنید بروید. سپس Ctrl+P (ویندوز) یا Command-P (Mac) را فشار دهید تا صفحه چاپ باز شود.

از صفحه وب فایرفاکس چاپ کنید

در قسمت Select Printer چاپگر مورد نظر را انتخاب کنید. اگر نمی توانید چاپگر خود را از این لیست پیدا کنید، باید روی دکمه Find Printers کلیک کنید تا چاپگر خود را پیدا کنید و آن را به لیست چاپگرها اضافه کنید. سپس محدوده صفحه‌ای را که می‌خواهید چاپ کنید در بخش «Page Ranger» انتخاب کنید. همچنین می توانید تعداد کپی ها را در قسمت Number of copys مشخص کنید. در نهایت روی دکمه چاپ کلیک کنید تا صفحه مورد نظر شما چاپ شود.

عکس را چاپ کنید

برای اینکه بتوانید عکس را با استفاده از چاپگر رنگی چاپ کنید، باید گزینه Print را انتخاب کنید. در تب General، چاپگری را که استفاده می‌کنید و تعداد کپی‌هایی را که می‌خواهید چاپ کنید، انتخاب کنید. اگر می خواهید موقعیت و اندازه تصویر را تنظیم کنید، باید به تب تنظیمات تصویر بروید. همچنین می توانید موقعیت تصویر را روی صفحه نمایش با کشیدن آن در نما تنظیم کنید.

اگر قصد دارید از کاغذ عکس با کیفیت بالا استفاده کنید، به Page Setup بروید و نوع کاغذ مناسب را انتخاب کنید. همچنین باید به تب Image Quality رفته و تنظیمات با کیفیت بالا را انتخاب کنید تا عکس های با بهترین کیفیت را دریافت کنید. در نهایت بر روی گزینه print کلیک کنید.

توجه داشته باشید که برخی از گزینه های بالا ممکن است برای برخی از مدل های چاپگر ظاهر نشوند. زیرا درایورهای چاپگر به شما اجازه تغییر برخی تنظیمات را نمی دهند. برای مثال، اگر نمی توانید برگه Image Quality را پیدا کنید، درایورهای چاپگر شما از این تنظیمات پشتیبانی نمی کنند.
 

 

ذخیره پرینت به صورت PDF (PDF)

در هر برنامه ای که قابلیت چاپ و باز کردن آن را دارد فایل مورد نظر را انتخاب کنید. حالا منوی File و سپس Print را انتخاب کنید. Adobe PDF را از لیست چاپگرهای موجود در کادر محاوره ای چاپ انتخاب کنید. برای استفاده از چاپگر PDF Acrobat روی گزینه چاپ کلیک کنید. در نهایت روی OK کلیک کنید و یک نام جدید برای فایل خود انتخاب کنید. در انتهای مسیر مشخص کنید.


چگونه به صورت افقی چاپ کنیم؟

چاپگرها می توانند هم به صورت عمودی و هم افقی چاپ کنند. برای تغییر حالت صحنه، قبل از چاپ فایل، حتما به قسمت فایل رفته و دکمه Properties را در کنار نام چاپگر انتخاب کنید. نام برگه ای که در آن تنظیمات برگزیده چاپ را تنظیم می کنید ممکن است بسته به چاپگری که نصب کرده اید متفاوت باشد. اما معمولاً به آن تنظیمات یا تنظیم صفحه می گویند. در این مرحله باید بخشی به نام Directions وجود داشته باشد. برای تغییر حالت به افقی، روی دکمه رادیویی Landscape کلیک کنید.

چگونه چاپ دوبل داشته باشیم؟ چاپ پشت و رو یا تک و تک

به چاپ دو طرف کاغذ، چاپ دورو می گویند. برخی از چاپگرها این قابلیت را دارند که به صورت خودکار در هر دو طرف یک ورق کاغذ چاپ شوند (چاپ دو طرفه خودکار). چاپگرهای دیگر دستورالعمل هایی را ارائه می دهند تا بتوانید به صورت دستی صفحات را برای چاپ سمت دوم (دورو) بارگیری مجدد کنید. ابتدا دفترچه راهنمای چاپگر یا سازنده خود را بررسی کنید تا ببینید آیا چاپگر شما می تواند روی هر دو طرف کاغذ چاپ کند (چاپ دو طرفه).

برای چاپ در هر دو طرف ابتدا باید روی File و سپس Print کلیک کنید. در قسمت تنظیمات، اگر Print on Both Sides وجود دارد، چاپگر شما دارای چاپ دو طرفه خودکار است. با این گزینه فایل شما به صورت خودکار در دو طرف کاغذ چاپ می شود و نیازی به انجام کار اضافی نخواهید داشت.

مهر و موم دوبل

اگر چاپگر شما گزینه ای برای چاپ دوبل خودکار ندارد، باید این کار را به صورت دستی انجام دهید. می توانید در دو طرف مسیر زیر چاپ کنید.

ابتدا روی منوی File کلیک کرده و گزینه print را انتخاب کنید. در قسمت تنظیمات، روی Print all pages کلیک کنید. در پایین کادر، روی Print individual pages only کلیک کنید، سپس روی دکمه چاپ در بالا کلیک کنید. پس از چاپ هر صفحه، صفحات را ورق بزنید و در قسمت تنظیمات روی Print All Pages کلیک کنید. در پایین کادر بر روی print only pages و در نهایت روی گزینه print کلیک کنید.

چگونه A5 چاپ کنیم؟

برای این کار فایلی را که می خواهید به سایز A5 یا فرمت دیگری تبدیل کنید باز کنید و روی گزینه File کلیک کنید. سپس اندازه چاپ و کاغذ را انتخاب کنید. در این بخش، قالب انتخابی باید مطابق با نیاز شما باشد.

برادری متوجه می شود

برای چاپ فایل بر روی کاغذ A5 گزینه Letter و A5 را انتخاب کنید. پس از انجام این مراحل در نهایت بر روی گزینه Print کلیک کنید تا سند شما چاپ شود.



چگونه چاپ را لغو کنیم؟

برای لغو چاپ، روی نماد چاپگر در نوار وظیفه ویندوز (Task Manager) و در سمت راست پایین صفحه کلیک راست کنید. اگر نمی توانید نماد چاپگر را ببینید، باید روی فلش در نوار وظیفه کلیک کنید تا نمادهای مخفی نشان داده شود. اگر هنوز نماد چاپگر را نمی بینید، به این معنی است که کار چاپ قبلاً به چاپگر مورد نظر ارسال شده است و برای لغو و توقف چاپ در ویندوز خیلی دیر شده است. سپس می توانید چاپ را روی چاپگر متوقف کنید. برای این کار باید چاپگر را خاموش کنید، سپس عملیات چاپ را از کامپیوتر لغو کنید و در نهایت کامپیوتر را ریستارت کنید.
 

 

ادامه مطلب:  چطور پرینت بگیرم؟