حفاری مهمترین عملیات برای به دست آوردن آب، گاز، نفت و غیره است. حفاری یکی از مهمترین عملیات در بسیاری از صنایع است. حفاری دستی قبلی با بیل و کلنگ یا چکش سنتی قطعاً کار بسیار زیادی داشت. روش های قدیمی و دستی زمان بر بود و گاهی اوقات تجهیزات حفر چاه های عمیق خراب می شد. با پیشرفت تکنولوژی و سرعت بخشیدن به فرآیند حفاری، ماشین هایی مانند مته چکشی ایجاد شدند. اکنون با الکتنو همراه باشید تا در مورد این چکش بیشتر بدانید.

مته چکشی چیست؟

صنعت حفاری و حفاری تونل یکی از صنایع بزرگی است که از ابزارآلات زیادی استفاده می کند. البته سنگ های زیادی در اندازه های مختلف در مسیر حفاری وجود دارد. حفاری سنگ هایی با ابعاد بزرگ و مقاومت بالا قطعا کار بسیار دشواری است.

یکی از مهم ترین تجهیزات مورد استفاده برای حفاری، چکش حفاری است. چاه ها و چاله های زیادی برای اهداف مختلف حفر می شوند. با استفاده از سوراخ کننده های مخصوص، فرآیند حفاری چاه را تسهیل و تسریع می کنید. این چکش ها در اندازه های بسیار متنوعی تولید می شوند و این اندازه ها معمولاً بین 2 تا 20 اینچ است. و همراه با دستگاه شن و ماسه نمکی در صنعت شن و ماسه نیز اهمیت زیادی دارند.

برای گودبرداری کوچک می توانید از یک گودبرداری کوچک و برای گودبرداری بزرگ به چکش سایز بزرگتر نیاز دارید. وزن این ابزارها نیز متفاوت است و این وزن به اندازه و قطر چکش بستگی دارد.

از نظر وزن می توانید به یک چکش بین 15 کیلوگرم تا 2 تن برسید. به این چکش ها چکش هیدرولیک نیز می گویند. چکش حفاری به عنوان یک ابزار اجباری در صنعت حفاری و تونل سازی شناخته می شود.

نوع مته ضربه ای

مته های چکشی انواع مختلفی دارند که با توجه به عمق سوراخ کاری و اندازه و استحکام سنگ در مسیر مته باید یکی از این نوع چکش ها را انتخاب کرد.

چکش مته دستی

یکی از چکش های کاربردی که معمولا برای حفاری استفاده می شود، دریل چکشی هیدرولیک دستی است. از این چکش برای حفر تونل و چاه های کوچک استفاده می شود. از نظر قیمت نسبت به سایر مدل های مته چکشی ارزان تر هستند.

چکش مته بیل مکانیکی

مدل دریل بیل مکانیکی یکی از پرکاربردترین مدل های مته چکشی می باشد. بیل های هیدرولیک بر روی بیل مکانیکی نصب می شوند و فرآیند حفاری را انجام می دهند. موتور اصلی بیل مکانیکی نیرو و انرژی لازم را برای چکش ها تامین می کند.

این نیروی لازم نیز توسط موتور از روغن هیدرولیک به لوله ها منتقل می شود. چکش های بیل مکانیکی مناسب برای گودبرداری در ابعاد مختلف ساخته می شوند. برای انتخاب این چکش ها باید ابعاد بیل مکانیکی را در نظر بگیرید.

چکش حفاری تمام هیدرولیک

یکی از پرکاربردترین چکش های چرخشی نوع تمام هیدرولیک آن است. به جرات می توان گفت که یکی از قوی ترین چکش ها برای حفاری از نوع تمام هیدرولیک آن است که صدمات زیادی وارد می کند. اگرچه قدرت مدل های کاملا هیدرولیک بسیار بالاست. اما نباید به طور مکرر و زیاد از آن استفاده کرد. زیرا با توجه به قدرت تخریب بسیار بالای این چکش در صورت استفاده مداوم می تواند آسیب ببیند.

چکش مته گاز هیدرولیک

چکش حفاری گاز هیدرولیک یکی از ابزارهای مهم برای حفاری است. این چکش ها تحت تاثیر فشار روغن هیدرولیک کار می کنند. سازه این دستگاه معمولا بر روی ماشین آلات راهسازی مانند لودر نصب می شود. فشار مورد نیاز برای کار این چکش ها یا فشار روغن توسط سیستم هیدرولیک تامین می شود. عملکرد چکش گازی هیدرولیک در مقایسه با مدل های دیگر بیشتر است و به همین دلیل به روغن و انرژی بیشتری نیاز دارند. معمولاً از چنین چکش هایی می توان برای حفاری های کوچک استفاده کرد.

ویژگی های چکش پنوماتیک پیکور

مته چکشی ابزاری کاربردی است که معمولا برای شکستن سنگ های بزرگ و مقاوم در یک تونل یا چاه استفاده می شود. این چکش ها انواع مختلفی دارند که از نظر ویژگی های فنی با یکدیگر تفاوت دارند. این چکش ها با سه مکانیسم مختلف چرخش، تغذیه و ضربه کار می کنند.
 برای واردات دستگاه به ایران کلیک کنید.
برای استفاده از این چکش ها باید آنها را روی یک موتور کوچک سوار کرد و فقط برای کارهای کوتاه مدت و حفاری های کوچک استفاده می شود. مدل های بدنه Picor در قالب مکانیزم ضربه داخلی استفاده می شود. در داخل این چکش ها پیستون هایی وجود دارد که با فشار هوا کار می کنند. این حرکت انرژی لازم برای ساییدن سنگ را به قسمت هسته منتقل می کند. به طور معمول از این چکش در راه سازی، کارهای ساختمانی، معادن و غیره استفاده می شود. این مدل چکش دارای ویژگی های بسیاری از جمله:

سرعت سوراخ کاری چکش های بادی پیکور نسبت به سایر مدل ها بسیار بیشتر است. این سرعت حفاری بالا نیز مصرف هوا را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

این چکش ها مدل جدیدی از دریل های چکشی هستند که با آخرین تکنولوژی طراحی شده اند. اکنون ساختار و مکانیسم این چکش ها بر اساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است.

با توجه به اینکه این چکش ها به صورت چکشی کار می کنند و با سنگ های بزرگ و مقاوم در تماس هستند، برای ساخت آنها از مواد فولادی مرغوب استفاده می شود.

نصب و برداشتن چکش آسان است و نگهداری و نگهداری از چکش را آسان می کند.

بسته به وزن، طول، قطر، فشار هوای مورد نیاز، مصرف هوای مورد نیاز، سرعت چرخش و قطر مشترک انواع مختلفی دارند.