اکسس کنترل در واقع یک دستگاه نیست، بلکه مجموعه ای از عملیات برای تعیین دسترسی با استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری است.

عمل دسترسی می تواند به معنای مصرف، ورود یا استفاده باشد. اجازه دسترسی به یک منبع، مجوز نیز نامیده می شود. با دیلاک همراه باشید.

عناصر کنترل دسترسی:

1. کنترل کننده دسترسی (یا کنترل پنل دسترسی)

2. خواننده

3. به خود اجازه دهید بخندد

4. صفحه کلید

5. سخت افزار و وسایلی مانند قفل برقی و راهبند

6. سیستم هشدار

1- فضای مدیریت چیست؟ کنترل دسترسی

سخت افزار و نرم افزار کنترل دسترسی شما مغز کل سیستم شما هستند. این پایگاه داده مرکزی و مدیر فایل برای سیستم است. فعالیت سیستم را ثبت می کند و اطلاعات را از پانل های میدانی در سراسر ساختمان توزیع می کند. این نرم افزار بر روی کامپیوتر اجرا می شود. کنترلر دسترسی یا کنترلر دسترسی (پنل کنترل دسترسی) دستگاهی است که تصمیمات و دستورات مدیریت دسترسی را صادر می کند. این دستگاه به این صورت کار می کند که یک جریان کدگذاری شده از داده ها را از یک اعتبار خوان و مقایسه آن با پایگاه داده دریافتی از سرور انجام می دهد و پس از بررسی انطباق یا عدم انطباق، بر اساس سناریوهای از پیش تعریف شده، دستورات لازم را به تجهیزات یا نرم افزارهای دیگر می دهد.

2- خواننده چیست؟ خواننده

کارت خوان دستگاهی است که کارت های دسترسی را برای اعطای دسترسی می خواند. کارت های تحصیلی انواع مختلفی دارند. برخی از انواع نیاز به درج کارت دارند. برخی از انواع نیاز به کشیدن انگشت دارند. و برخی نیاز دارند که کارت فقط در نزدیکی خواننده قرار گیرد. بنابراین، تعداد کارتخوان های سیستم کنترل دسترسی شما به تعداد درهایی که برای محدود کردن دسترسی نیاز دارید بستگی دارد.

3- کارت های دسترسی

در سیستم کنترل دسترسی، کارت های دسترسی جایگزین کلیدها می شوند. افراد کارت های دسترسی خود را اسکن می کنند تا به ساختمان ها یا مناطق خاصی از ساختمان دسترسی پیدا کنند. هر کارت دسترسی کد منحصر به فرد خود را دارد که به شما امکان می دهد دسترسی برای هر فرد را کنترل کنید و به راحتی دسترسی را در زمان های مختلف یا در مناطق مختلف ساختمان فعال و غیرفعال کنید. کارت‌های دسترسی معمولاً به اندازه یک کارت اعتباری هستند که آنها را قابل حمل و حمل در کیف پول آسان می‌کند.

4- صفحه کلید

صفحه کلیدهای کنترل دسترسی یکی دیگر از روش های دسترسی هستند. به جای اسکن کارت دسترسی، کد را روی صفحه کلید عددی وارد کنید. برای ورود باید رمز عبور صحیح را وارد کنید. گاهی به جای کارتخوان از صفحه کلید و گاهی همراه با کارتخوان استفاده می شود. برای امنیت بیشتر، درب ممکن است دارای کارتخوان و صفحه کلید باشد که برای ورود به کارت دسترسی و رمز عبور معتبر نیاز دارد.

5- شیر برقی یا ابزار سد راه

سخت افزاری که درها را قفل و باز می کند نیز بخشی از سیستم کنترل دسترسی است. قفل برقی پس از کشیدن کارت کلید یا وارد کردن کد صفحه کلید، قفل درب را به صورت الکترونیکی باز می کند و پس از بسته شدن درب را مجدداً قفل می کند. مواد قفل برقی انواع مختلفی دارند مانند قفل برقی، حلقه برقی، قفل الکترومغناطیسی و غیره. نوع متریال استفاده شده بستگی به ساخت درب دارد. علاوه بر قفل و باز کردن قفل الکترونیکی درب‌ها، گیره‌های برقی تضمین می‌کنند که وقتی شخصی می‌خواهد برای رعایت مقررات ساختمان و آتش‌نشانی، درها را آزادانه باز کند.

6- سیستم های هشدار دهنده

اعلام حریق، دزدگیر و دزدگیر اغلب با سیستم کنترل دسترسی یکپارچه می شوند. اگر یک فرد غیرمجاز بخواهد وارد درهایی شود که توسط قفل برقی کنترل می شود، سیستم ورود شما می تواند زنگ خطر را به صدا درآورد. در مواقع اضطراری مانند آتش سوزی، علاوه بر به صدا درآوردن زنگ خطر، یک سیستم کنترل دسترسی می تواند به طور موقت قفل هایی را که می تواند از خروج سریع از ساختمان جلوگیری کند، غیرفعال کند.