به نظر میرسد ارتباطی بین وسواس فکری و ناهنجاریها در مناطق خاصی از مغز وجود دارد، اما این ارتباط مشخص نیست. عوامل ایجاد کنندهی اختلال وسواس فکری-عملی مشخص نیست و علت آن ناشناخته است اما تحقیقات نشان دادهاند که عوامل ژنتیکی، ضربه یا آسیب در دوران کودکی، تغییرِ ناگهانی محیط زندگی، بیماری، مرگ عزیزان، تغییرات رشدی و هورمونی و… در یک کیسِ بررسی شده که تشخیصِ اختلال وسواس فکری عملی دادهشده نمونهای از این اختلال را مشاهده میکنیم: مردی ۳۵ ساله عموی محبوبش را به طور ناگهانی بر اثر تصادف از دست میدهد. شروع درمان تمرکز بر مواردی است که به علائمِ خفیف منجر میشود اما با این حال در اغلب موارد فرد از ابتدای درمان اضطراب بالایی را تجربه میکند. که البته این کار امری موقتی است. این علائم به عنوان بخشی از رفتارهای نشان دهنده وسواس ممکن است از سنین بسیار پایین مشاهده شوند. نکته چهارم : درمان قطعی وسواس یا کمک خود شما ممکن خواهد بود.

کیس دیگری که او نیز به این اختلال مبتلا بود، یک زن ۲۱ ساله دانشگاهی بود که درگیر اولین رابطه جدی خود بود. پس از این که بیماری توسط روانپزشک و روانشناس شناسایی شود معمولا برخی از داروهای مهار کننده تجویز می شود که تا حدودی به بیمار کمک می کند. درمانگر و بیمار از ابتدای درمان برای بهبود فرد، متناسب با پرتکل درمانی به توافق میرسند و درمانگر، فرد را به تدریج از موقعیتهای اضطرابی پایینتر به موقعیتهای اضطرابی بالاتر هدایت میکند. افراد وسواسی فکری از انجام برخی کارها لذت نمی برند و تنها استرس و اضطرابی که در آنها ایجاد می شود احساس خوبی به آنها می دهد. برخی از افراد مبتلا به وسواس فکری-عملی ممکن است با درمان شناختی-رفتاری موافقت نکنند زیرا اضطراب اولیهای در فرد ایجاد میشود که برایش ناخوشایند است. انجام تمرین ها و الگوهای مدیریت علائم، مهم ترین عامل درمان قطعی وسواس فکری در شما است.

در واقع افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD)، میتوانند با آموزش صحیح، نحوه مدیریت علائم بیماری خود را بیاموزد و از عود مجدد آن جلوگیری کنند. این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که در اکثر موارد قطع دارو منجر به عود مجدد و سریع علائم می گردد. تحقیقات نشان دادهاند که در اغلب افرادی که به اختلال وسواس فکری-عملی دچار هستند، انجامِ یک سری تشریفات به صورت مداوم و تکرار آنها باعث صرفِ زمانِ طولانیای میشود و روال عادیِ زندگی فرد را مختل میکند. بسیاری از افرادی که دچار وسواس فکری-عملی نیستند هم ممکن است افکار ناراحتکننده یا رفتارهای تکراری داشته باشند. معمولا افرادی که دچار وسواس فکری هستند در مقابل درمان مقاومت نشان می دهند که با استفاده از تکنیک های و دوره های درمان مکرر و منظم درمان حاصل می گردد. معمولا اختلال وسواس به عنوان یک اختلال روانی دسته بنده نمی شود و بیشتر از آن به عنوان یک بیماری ژنتیکی با مولفه های رفتاری خاص یاد می شود.

این متخصصان معمولا در کلینیک درمان وسواس مشغول به کار هستند و به طور تخصصی به بررسی علائم و روش های درمانی این اختلال می پردازند. این طبیعی است که ما همیشه به دنبال سریع ترین و راحت ترین کار برای درمان قطعی وسواس فکری باشیم. فلئوکستین برای درمان اختلال افسردگی اساسی، اختلال خوردن، اختلال وسواس فکری- عملی، اختلال هراس و اختلال افسردگی قبل از قاعدگی به کار می رود. شروع در نوجوانی یا بعد از آن در زندگی ممکن است منجر به علائم و سیر بیماری پایدارتر شود. در جهان مدرن امروز، صنعت مدلینگ، سینما و رسانه باعث به وجود آمدن استاندارهای سختگیرانه از ویژگی های ظاهری زنان شده است. در واقع میتوان گفت، میلیونها نفر در سراسر جهان از وسواس فکری کودکان رنج میبرند. هیچکس دقیقاً نمیداند که چرا یک فرد، دچار وسواسهای فکری میشود، با این حال میتوان تجربهی زیستهی فرد را به عنوان عواملی در نظر گرفت که در بروز اختلال نقش پررنگی دارند. درمان شناختی رفتاری (CBT) که گاهی اوقات با دارو نیز همراه است، کمک شایان توجهی به تسکین این اختلال میکند. بنابراین استفاده از یک درمانگر متخصص در کلینیک درمان وسواس می تواند کمک شایان توجهی به تسریع روند درمان داشته باشد. 2. بروز ناراحتی قابل توجهی که عملکردهای شغلی، تحصیلی و اجتماعی فرد را مختل میکند.

او با نگرانی فکر میکند که آیا این بدان معنی است که او همجنسگرا است؟ برای بیمارانی که به رواندرمانی و دارو درمانی پاسخ نمیدهند، یک روش جراحی یا تهاجمی وجود دارد که موثر است اما به دلیل تعصبات تاریخی و تهاجمی بودن آن کمتر از این روش استفاده میشود. منابع روانشناسی در مورد شیوع اختلال وسواسی این گونه بیان شده که زن ها در بزرگسالی اندکی بیشتر از مردان مبتلا هستند ولی در کودکی پسرها بیش تر دچار این اختلال اند. در نتیجه آنها احساس میکنند مجبورند با انجام فعالیت های وسواس گونه موجب کاهش اضطراب و یا ناراحتی خود شوند. بدن خود را برای چک کردن علائم بیماری مرتبا وارسی می کنید؟ به عنوان مثال، اگر افکار وسواسی در ارتباط با تمیزی درگیرتان کرده است، سعی کنید میزان ترس ناشی از اتفاقات مختلف را تخمین زده و در ابتدا نسبت به افکاری که ترس کمی تولید میکنند مقاومت کنید. با استفاده از روش های درمانی، شما می آموزید که چگونه علائم خود را مدیریت کنید.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین روانشناس در تهران لطفا از صفحه ما بخواهید.