احتمالاً نام چاپگر جوهرافشان را بارها در بازار تجهیزات اداری و چاپگر شنیده اید، اما ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چاپگر جوهرافشان چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه های چاپ که در حال حاضر بسیاری از کاربران برای مصارف اداری و خانگی از آن استفاده می کنند،پرینتر جوهر افشان هستند. این نوع چاپگر به صورت تک کاره، سه کاره و چهار کاره و در قیمت ها و مدل های مختلف در بازار موجود می باشد.

هر کدام از این مدل ها کارکردها و قابلیت های خاص خود را در مشاغل مختلف دارند. برندهای معروف پرینترهای جوهرافشان عبارتند از: Samsung، Brother، HP، Canon و Epson.

پرینترهای جوهرافشان محبوب ترین چاپگرها برای چاپ عکس هستند و عمدتاً برای چاپ عکس، بروشور، اسناد و غیره استفاده می شوند. چاپگرهای جوهرافشان آوافرهنگ معمولاً برای استفاده در خانه، استودیو، دفتر کوچک و مدرسه برای چاپ کاغذ عکس بهترین هستند.

چاپگرهای جوهر افشان از نازل های کوچک برای پخش مستقیم قطرات جوهر روی کاغذ استفاده می کنند. این روش بهترین گزینه برای تصاویر با رنگ های روشن است. اگر می خواهید عکس هایی با کیفیت بالا چاپ کنید، این نوع چاپگر برای شما مناسب است.

کارتریج های جوهر معمولا در رنگ های سرخابی، زرد و فیروزه ای تولید و به فروش می رسند. این سه رنگ اصلی را می توان با یک چاپگر ترکیب کرد تا هر رنگ دلخواه و مورد نیاز برای فرآیند چاپ را تولید کند.

مزایای پرینترهای جوهرافشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان معمولاً سبکتر و کوچکتر هستند و برای استفاده در ادارات و اتاقها مناسب هستند زیرا فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.

آنها برای چاپ اسناد با تصاویر زیاد و عکس های با کیفیت بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، پرینترهای جوهرافشان نسبت به چاپگرهای لیزری توانایی بهتری در ترکیب رنگ ها و ارائه تنوع رنگی دارند.

پرینترهای جوهرافشان پرینتر لیزری پنجره ای یاکاچیپا.

چاپگرهای جوهرافشان قبل از چاپ نیازی به دوره گرم شدن ندارند.

این می تواند بر روی انواع مختلف کاغذ از جمله کاغذ هنری، کاغذ براق و پارچه چاپ کند.

سازگار با کاغذهای بزرگ

معایب پرینترهای جوهر افشان

کاربرانی که کارهای معمول چاپ را انجام می دهند و نیاز به خرید منظم کارتریج دارند، هزینه جوهر بالایی نیز دارند.

پرینترهای جوهر افشان کندتر از پرینترهای لیزری کار می کنند.

ظرفیت سینی کاغذ پرینترهای جوهرافشان 50 تا 100 برگ است که ممکن است برای کاربرانی که چاپ زیادی انجام می دهند کم باشد.

چرخه کار ماهانه یک پرینتر جوهر افشان کوتاه تر از چاپگر لیزری است.

چاپگر جوهر افشان چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در برخی از چاپگرهای جوهرافشان مانند BubbleJet Canon از جوهر گرم شده و در برخی دیگر مانند قلم اپسون از هدهای چاپ پیزوالکتریک استفاده می شود.

همه پرینترهای جوهرافشان دارای مکانیزم سر چاپ، حرکت هد و اجزای حرکت کاغذ هستند.

چاپگرهای جوهرافشان معمولاً جوهر را از طریق یک سری کانال های بسیار ظریف ارسال می کنند و آن را به کاغذ منتقل می کنند. این چاپگرها عملیات انتقال جوهر را با روش های مکانیکی و حرارتی انجام می دهند.

در چاپگرهای جوهر افشان که از روش حرارتی استفاده می کنند، یک سری مقاومت های کوچک در انتهای هر یک از کانال های انتقال جوهر وجود دارد. جوهر درون لوله توسط این مقاومت ها تحریک می شود و حباب هوای بسیار کوچکی ایجاد می کند که قطره کوچکی از جوهر را بیرون می زند.

چاپگرهای مکانیکی از همین روش استفاده می کنند، اما از نیروی اعمال شده به سر جوهر برای انجام فرآیند چاپ استفاده می کنند.

کارتریج های چاپگر جوهرافشان

کارتریج های جوهر جعبه های مخصوصی برای نگهداری جوهر هستند. امروزه اکثر چاپگرهای جوهر افشان دارای چهار کارتریج هستند: سه رنگ اصلی: زرد، آبی، قرمز و سیاه.

وجود رنگ مشکی به این دلیل است که حتی چاپگرهای رنگی نیز اغلب از رنگ مشکی بیشتر از رنگ های دیگر استفاده می کنند.

بسیاری از مردم فکر می کنند که امکان بارگیری کارتریج برای این چاپگرها وجود ندارد، اما اینطور نیست. کارشناسان چاپگر جوهرافشان شارژ کارتریج پرینترهای جوهرافشان را توصیه نمی کنند زیرا در طول فرآیند شارژ، متخصص باید بدنه کارتریج را با استفاده از سوزن و سرنگ سوراخ کند. وقتی بدنه سوراخ می شود، جوهر ممکن است نشت کند. نشت جوهر در چاپگر می تواند آسیب زیادی به قطعات دستگاه وارد کند.